QKunst 15 jaar: kunstenaar voor Helmond

[vc_row fluid=”stretch_row_only” padding_top=”pt-40″][vc_column width=”2/3″ class=”col-sm-6 column-right”][vc_column_text]Weet u het nog? QKunst bestaat dit jaar 15 jaar en trakteert met kunst. In maart kondigden we aan drie schetsontwerpen cadeau te geven voor een locatie die u kon aandragen. Over de drie winnende locaties – het Van Gend & Loosgebouw in de Spoorzone in Helmond; Long Street in de wijk Soweto, Johannesburg; en de Ritakerk in Amsterdam-Noord – vertellen we u de komende maanden graag meer. Deze keer: een update over Helmond, waar inmiddels een kunstenaar is geselecteerd.

Het Van Gend & Loosgebouw is een markant gebouw dat in de spoorzone van Helmond ligt, direct naast het station. Het pand zal medio 2020 in gezamenlijk gebruik worden genomen door het EDAH Museum en het Draaiorgelmuseum. De ruim 100 meter lange wand die de achterzijde van het pand vormt is een eyecatcher en de perfecte plek om de verbinding tussen buiten en binnen te laten verbeelden door een kunstenaar.

De keuze is gevallen op Gino Bud Hoiting (Utrecht, 1984), onder meer bekend van zijn werk voor Volkskrant Magazine, maar hij rekent ook Ace & Tate en Hermès tot zijn opdrachtgevers. Het vrije werk van Gino bestaat uit tekeningen, animaties en installaties waarmee hij internationaal exposeert. Met zijn herkenbare stijl in strakke lijnen en volle kleurvlakken maakt hij heldere, open en vaak humorvolle werken.

Begin augustus ging Gino met de besturen van beide musea, de kwartiermaker en QKunst op locatiebezoek in Helmond. De kunstenaar, die vroeger actief is geweest als graffitispuiter, voelde zich meteen thuis zo naast de sporen. Na de spoorzone was de tweede stop de bibliotheek van Helmond, waar een selectie objecten uit de collectie van het EDAH museum wordt gepresenteerd. De supermarktketen – die beschikte over een eigen drukkerij – besteedde veel aandacht aan de vormgeving van de verpakkingen, een bron van inspiratie voor Gino.

De laatste halte was het Draaiorgelmuseum, waar de afvaardiging met Limburgse gastvrijheid – lees verse appeltaart met slagroom – werd ontvangen. Gino mocht zelf een orgel draaien. Vervolgens gingen draaiboeken, sommigen met prachtige patronen, op de grote orgels.

De komende tijd werkt Gino aan zijn schetsontwerp voor de muur. Daarbij zijn de collecties van beide musea het vertrekpunt. De kunstenaar wordt in de opdracht echter uitgenodigd deze specifieke verhalen in de bredere context te plaatsen van het arbeidersleven in Helmond, in verleden en heden.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″ animation=”zoomIn” animation_delay=”0.2″ class=”col-sm-3 column-left”][vc_column_text]

News

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″ class=”col-sm-9 column-left”][vc_column_text]

QKunst 15 jaar: kunstenaar gekozen in Helmond

11/09/19[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row fluid=”stretch_row_only” padding_top=”pt-40″][vc_column css=”.vc_custom_1493728421665{padding-top: 50px !important;}”][vc_gallery type=”flexslider_slide” interval=”0″ images=”4087″ img_size=”large” onclick=””][/vc_column][/vc_row][vc_row fluid=”stretch_row_only” padding_top=”pt-40″][vc_column width=”2/6″ animation=”zoomIn” animation_delay=”0.2″ class=”col-sm-3″][/vc_column][vc_column width=”4/6″ class=”col-sm-9″][vc_column_text][/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]